Hoppa över till innehåll
Fri frakt över 499:- • Leverans 1-3 dagar • Utvald hälsokost för det aktiva livet
Fri frakt över 499:- • Leverans 1-3 dagar
Vad gör 30 min promenad om dagen för din hälsa?

Vad gör 30 min promenad om dagen för din hälsa?

Hur enkelt är det inte att promenera? Vi kan oftast promenera ute oavsett väder och tid på dygnet. Morgonpromenad eller tidig kvällspromenad, kanske på lunchen eller direkt när du har slutat jobbet.

30 min promenad gör dig gott och påverkar allmänhälsan mer än du kan tro. Frisk luft som fyller våra lungor och syresätter hela kroppen. Tänk på att andas djupt och in genom näsan och ut genom munnen när du promenerar.

 

10 hälsofördelar med 30 min daglig promenad:

1, Minskar stressen i vardagen. 

När vi promenerar gör kroppen sig av med sk stresshormoner. Du från energi och kopplar bort all stressrelaterat som kretsar i ditt huvud. Lyssna på din favoritmusik, en podd eller gå bara i tystnad. 


2, Ökar förbränningen och påskyndar ämnesomsättningen
. Tar du en rask promenad med lite högre tempo gör du av med fler kalorier och kan bidra till viktminskning och bibehålla din befintliga.


3, Att promenera är enkelt och billigt.
 Ut och gå med hunden eller vänner, och gör det till en trevlig stund för dig själv. Investera i ett par sköna skor för dina promenader. Idag finns det otroligt många bra skor som är anpassade för vårt väder i Sverige, årets runt. För att öka intensiteten i din gång, investera i ett par gångstavar!


4, Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar
, stroke och diabetes. Att promenera är positivt för hjärtat och hjälper till att få upp kondition och sänka blodtryck vilket också ger dig bättre blodcirkulation. Promenader är medicin för kroppen.


5, Rörelse, fysisk aktivitet i vardagen kan förebygga demens.
 Forskare anser att motion är det bästa sättet att minska risken för att drabbas av demens. Tack vare motionen så kan vi undvika en förlust av hjärnvävnad. Dessutom bibehålls den kognitiva förmågan bättre (särskilt exekutiva funktioner, minne, planering och koordination av uppgifter) samt att vårt nervsystem påverkas positivt av rörelse. Funktioner som koordination, balans och reaktionsförmåga  förbättras.

6, Promenader stärker vår benstomme, skelettet håller sig friskt och starkt. Tillsammans med en sund kost stärker det vårt skelett som är en levande vävnad. Risken för benskörhet minskar helt enkelt med daglig motion.


7, Vi blir gladare och lyckligare av rörelse, promenader och motion. När vi rör på oss blidas det endorfiner och är kroppens lyckohormoner. 

8, Vi sover bättre. Gå en promenad när du kommer hem från jobbet. Det kan bidra till en bättre nattsömn. Vi skall undvika att gå för sent då det kan bli en motsatt effekt och vi får svårt att somna på grund av just endorfiner som blidas efter ett motionspass.

 

9, Promenader är superbra för din mag- och tarmhälsa. När vi promenerar stimulerar vi bukmuskulaturen vilket är otroligt bra för alla oss som har ett stillasittande jobb.  Vi minskar risken för förstoppning och enligt forskare minskar vi även risken för tjocktarmscancer eftersom födan kan passera genom tjocktarmen snabbare när vi är fysiskt aktiva.

10, Promenader stärker din rygg. Promenader gör att blodcirkulationen i kroppen ökar, vilket är positivt för ryggen och dina muskler, du får bättre hållning och blir mer flexibel.  Tänk på att sträcka på ryggen och sänka axlarna och skjut ut bröstkorgen när du promenerar. Då får du en bra hållning som verkar positivt för en starkare rygg.




Föregående artikel Kokosolja - ett måste
Nästa artikel 10 tips för ett starkt och friskt hår!