Hoppa över till innehåll
Frakt 59:- • Fraktfritt över 499:- • Utvald hälsokost för det aktiva livet
Frakt 59:- • Fraktfritt över 499:- • Leverans 1-3 dagar
Hälsoguide - 10 råd för ett starkare & friskare hår

Hälsoguide - 10 råd för ett starkare & friskare hår

Upplever du att du tappar mycket hår, att det är sprött och utan lyster?

Vi vill börja med att säga att det är normalt att tappa hår. Vanligt är att man tappar ca 70-100 hårstrån om dagen. Vi kammar, fönar, duschar och då är det oftast mest synligt att vi tappar våra hårstrån. Känner du ändå att du har ett onormalt håravfall kan det bero på näringsbrist.

Se över huruvida du får i dig tillräckligt med viktiga näringsämnen varje dag. Får du i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler? Fundera på hur vardagen ser ut. Stressar du mycket? Har du ändrat din kost?  Och framförallt - får du i dig tillräckligt med järn?

Håret består av två delar: roten och själva strået. Hårrötterna spelar en viktig roll för hårväxten, eftersom det är där som hårcellerna byggs upp. Ge ditt hår de rätta förutsättningarna både vad gäller näring och omvårdnad så kommer det att bli starkare, tjockare och sitta kvar lite längre. Är du orolig kan du alltid ta kontakt med en vårcentral eller skicka ditt hår på en håranalys.

Här är våra bästa tips för att skydda ditt hår, undvika håravfall och kanske därmed få ett tjockare hår!

1, Järnbrist - en vanlig orsak till håravfall

Många kvinnor lider av järnbrist och det kan ge håravfall. I våra hårsäckar finns järn som stimulerar tillväxt. När vi då har brist på järn reagerar kroppen så att den använder järnresurserna från mindre prioriterade ställen ( hårsäckar) för att använda det till högre prioriterade ställen kroppen, vilket får till följd att man blir mer tunnhårig. Även män kan lida brist på järn vid håravfall.

Kvinnor löper större risk för järnbrist på grund av sin menscykel. Andra grupper i riskzonen är gravida, äldre, veganer, glutenintoleranta och de med rikliga menstruationer. Som kvinna kan det vara intressant att känna till att även p-piller kan orsaka håravfall.

Bra källor till järn: lever, rött kött, ägg, persilja, nässlor, torkad frukt, mörka bladgrönsaker och kosttillskott.


2. Tillsätt mineralen Zink

Zinkbrist kan leda till håravfall. Mineralen zink är bra för immunförsvaret och upptaget av järn samt vitamin A. Zink är en hud- och hårmineral och brist på den kan vara orsak till fler "hårproblem" och inte bara håravfall.
Koppar är tillsammans med zink viktigt för att hårsäcken ska kunna utveckla nya, spänstiga hårstrån.

Bra källor till zink: ostron, pumpakärnor, sill, vetegroddar, vetekli, baljväxter, nötter, rödbeta och morot.


3. Biotin hårets livräddare

Biotin, som också känt som B8 eller vitamin H, ingår i väldigt många produkter för hår, hud och naglar. Enligt de flesta så anses det vara hårets viktigaste vitamin då det bevisligen motverkar håravfall och stimulerar hårsäckarna för att öka hårväxt och reparera håret. Biotin hjälper även att producera keratin som är en viktig komponent i hårstrået. För män kan detta vitamin även hjälpa vid begynnande skallighet, genom att då behålla håret längre. Biotin reglerar också omsättningen av B-vitaminer som verkar för en frisk hud.

Bra källor till Biotin: sojaprodukter, vetekli, nötter, spenat, lever, äggula och fullkorn. 


4. Kisel hårets byggsten

Kisel främjar produktionen av keratinproteinföreningar, som är hårets byggstenar. Har kroppen tillräcklig tillgång på kiselsyra främjas tillväxten i hårsäcken medan brist gör det motsatta, och håret blir skört och livlöst. Våra hårsäckar är centret för ditt hårs tillväxt. I hårsäckarna bildas ständigt nya hårceller som skjuts utåt. Kiselnivån varierar hos oss alla och minskar åldern.

Bra källor till kisel: råris, rödbeta, sojabönor, röd paprika, bladgrönsaker och potatis.

 

5. Vitamin A en viktig antioxidant

A-vitamin är antioxidanten vår kropp inte kan vara utan. A-vitamin används ibland som terapeutisk behandling vid bland annat akne, menssmärtor, övergångsbesvär och PMS, migrän och håravfall. Vitaminet reglerar talgproduktionen vid hårbotten och fungerar som ett naturligt basam/smörjmedel vid hårsäckarna.

Bra källor till A-vitamin: lever, ägg, spenat, morötter, grönkål, fiskolja, mörka bladgrönsaker, nypon och i tillskott, du hittar det här.

Man ska dock känna till att vitamin A och D motverkar varandra. Då A-vitamin är ett fettlösligt vitamin ska det intas i rätt mängd. Ett säkert sätt att tillgodogöra sig A-vitamin är äta karotenoider, exempelvis betakaroten som i kroppen omvandlas till A-vitamin vid behov, och det hittar vi i morötter.

 

6. Kollagen stödjer hårets tillväxt.

Kollagen medverkar till att upprätthålla kroppens egna kollagenbildning i huden och bidrar till att förbättra hår och naglar. Vi ökad ålder så sjunker våra nivåer av kollagen och då påverkas även håret. Kollagen 1 bidrar till hårets tillväxt och tjocklek. Ett protein som kroppen behöver för att verka för en vackrare hud, hår och naglar.

 

7. OptiMSM en skönhetsmineral

MSM är en förkortning av metylsulfonylmetan, en organisk svavelförening som förekommer naturligt i kroppen. Svavel är en viktig del i kroppen och finns bla a i kollagen som bygger upp brosk, bindväv, skelett, senor, hud, hår och naglar. En skönhetsmineral enligt många.  Det hjälper förutom att ge styrka till håret också vid ledproblem, värk, inflammation, eksem, torr och kliande hud samt mot håravfall och sköra naglar.


8. Var rädd om ditt hår

Borsta ditt hår varsamt innan tvätt och sätta håret max två-tre gånger i veckan eftersom det sliter på håret. Använd milda naturliga produkter och var noggrann med att använda balsam. Låt håret självtorka och vid styling använd gärna ett preparat som skyddar hårstrået från värmen. Skydda håret på sommaren mot solen och använd en borste av bra kvalitet. Hör med din frisör.

 

9. Hårmassage

Att varsamt massera hårbotten är ett bra sätt att stimulera tillväxten. Massagen stimulerar blodcirkulationen som får igång hårets tillväxt i hårsäckarna. Ha tålamod! Det tar tid för hårstrået att växa och förändras.

 

10. Vardagslivet

Håret förlorar snabbt sin glans och vitalitet när du stressar för mycket, du kanske sover för lite eller hoppar över vardagsmotionen som får kroppen att må bra. Allt samverkar och tyvärr så visar sig stress och oro ofta med att håret blir glanslöst och torrt samt ett ökat håravfall.

Behöver du mer råd maila oss på kundservice@pluskost.se så hjälper vi dig.

Föregående artikel Vad gör 30 min promenad om dagen för din hälsa?
Nästa artikel Därför behöver du äta zink!