Hoppa över till innehåll
Handla nu - Betala senare. Välj faktura i kassan.
Handla nu - Betala senare. Välj faktura i kassan.
Are you ready for sunshine?

Are you ready for sunshine?

Gör din hy redo för solens strålar!


Låt oss gå igenom lite om betakaroten. Betakaroten är ett ämne som på senare tid blivit populärt i kosttillskott. Dess intressanta effekter är bland annat att det ger vår hud en fräsch och hälsosam färg och ett skydd mot solens skadliga strålar. Betakaroten är ett förstadium till det livsviktiga A-vitaminet.

DÄRFÖR BLIR VI SOLBRÄNDA
Det är UV-strålningen från solljuset som skapar vår solbränna. Man brukar tala om att UV-strålningen är uppdelad i olika typer, UVA och UVB. Det är främst den mer energirika UVB-strålningen som skapar solbrännan i överhuden genom att stimulera nyproduktionen av pigment. Pigmentet heter melanin och är det som ger oss den solbruna färgtonen i syfte att skydda huden. Samtidigt bygger UVB-strålningen upp ännu ett skydd, då huden successivt blir tjockare och därmed hindrar strålningen att träng djupare in.

 

KROPPENS SKYDD
UVA-strålningen har förmåga att tränga djupare ner i hudlagret, och är den strålning som gör att vi – vid överdriven solning – blir rynkigare. Även om solbrännan i sig är kroppens sätt att skydda sig mot solens strålar, ska man undvika överdriven solning med t ex brännskador som följd. Ju ljusare hud/hårfärg vi har, desto lägre grundnivåer av melanin har vi, och är därmed känsligare för sol och har svårare att få en solbrun hud.

 

STÖD FÖR PIGMENTERINGEN
Vill man ha en vacker solbränna är alltså en normal pigmentering en grundförutsättning. I kosttillskottet Sola ingår
bl a koppar, som enligt vetenskapliga studier har en förmåga att bidra till hudens normala pigmentering. Genom selen, zink och vitamin C skyddas cellerna mot oxidativ stress, d v s det angrepp som sker på grund av fria radikaler. Långvarig solning, t ex daglig solning under semestern utlöser processer som skapar just oxidativ stress i huden och därmed skadar hudcellerna. Tack vare vitamin C får huden hjälp med den viktiga kollagenbildningen för att kompensera att solstrålarna bryter ner kollagenet, något som påverkar hudkvaliteten.

 

BETAKAROTEN - EN SOLBRUN HUDTON
Betakaroten omvandlas i kroppen till vitamin A, som är ett fettlösligt vitamin, vilket innebär att man behöver lite fett för att kunna ta upp betakarotenet. Det betyder även att det lagras i fettvävnaden, vilket finns till stor del i vår underhud. Det är inte farligt att överdosera betakaroten som det är med vitamin A.

Bra källor till betakaroten är morötter, spenat, mango, pumpa, sötpotatis och grönkål, men du behöver ät mycket för att få effekten. 

För att få en solskyddande effekt bör man äta mycket betakaroten dagligen i minst tio veckor. När man äter betakaroten blir effekten att underhudsfettet färgas av det betakaroten som lagras där. Vid normalt intag (30 mg per dag) får huden ganska snart en färgton som när man solar ( dock inte samma färgnyans). Har man tillräckliga nivåer betakaroten i kroppen gör detta att man inte bränner sig lika lätt och därför äter många betakarotentillskott en tid innan de åker på solsemester. Tar man Sola innan man t ex ska åka på solsemester får man både en fin grundton på huden samtidigt som huden är förberedd för dagarna i solen. Glöm bara inte solskyddsfaktorn! Sola med t-shirt, hatt och solglasögon!


GODKÄNDA HÄLSOPÅSTÅENDEN

- Koppar bidrar till hudens normala pigmenteringar
- Selen, zink och vitamin E skyddar cellerna mot oxidativ stress, t ex vid solning.
- Vitamin C bidrar till hudens normala kollagenbildning som har betydelse för hudens normala funktion.

Föregående artikel 5 vitaminer som gör underverk för din hud!
Nästa artikel Varför behöver vi extra magnesium?