Hoppa över till innehåll
Handla nu - Betala senare. Välj faktura i kassan.
Handla nu - Betala senare. Välj faktura i kassan.
Återhämtning efter träning

Återhämtning efter träning

Återhämtning efter träning!

Träna dig stark och pigg! För att må bra behöver vi röra på oss. Viktigt att vi alla gör det efter vår egen förmåga och tid. Men våga utmana dig själv, det mår kroppen extra bra av eftersom vi då utsätts för nya utmaningar både fysiskt och psykiskt.

Lika viktigt är det med återhämtning efter träning. Eftersom våra muskler bryts ner när vi tränar är det viktigt att de byggs upp igen genom återhämtningen. Några faktorer som är viktiga vid återhämtning är bl a en bra kosthållning, att vi fyller på med protein och kolhydrater, samt att varva ner och vila i kombination med en god sömn. Alla moment är en gemensam förutsättning för kroppens återhämtning.

När vi tränar bryter vi nämligen ner vår kropp – och när vi sedan äter och vilar bygger vi upp den starkare än den var från början, en ganska enkel ekvation som är viktig att underhålla för att nå bästa effekt. Just proteiner brukar kallas för kroppens byggstenar. Det är de som bygger upp våra muskler igen. Det är därför viktigt att vi tillsätter protein direkt efter vår träning vilket gör att vi kan återhämta oss snabbare. Kolhydrater är också viktigt eftersom det är kroppens bränsle. Kolhydrater ger oss energi att träna hårt, och protein ger en signal till kroppen att vi ska bygga muskler.

Vassleprotein kan man säga är träningens ”superfood”. Proteinet i vassle (som kommer från mjölk) är speciellt intressant när det kommer till träning och vi vill bygga muskler, därför är keso och kvarg mycket bra proteinkällor både före och efter träning. 

Vi rekommenderar att göra en proteinshake som består av ett bra proteinpulver med högt innehåll av aminosyror och protein. Det är viktigt att det är ekologiskt och spårbart. 

Föregående artikel Kosttillskottsguide - När på dygnet tar jag mina tillskott?
Nästa artikel 5 vitaminer som gör underverk för din hud!