Hoppa över till innehåll
Handla nu - Betala senare. Välj faktura i kassan.
Handla nu - Betala senare. Välj faktura i kassan.
Enkla tips för en mage i balans

Enkla tips för en mage i balans

Att ha en mage i balans bidrar till att vi mår bra. Ca 70-80% av immunsystemet sitter i tarmen. Låt din mage får de bästa förutsättningarna att fungera och skydda dig mot infektioner. Allt hänger ihop och grunden till din maghälsa startar med det du äter och dricker tills att du går på toaletten.

I magen har vi 100 000 miljarder bakterier, och de är superviktiga för din helhetshälsa. Ta hand om dem! Här kommer några råd hur du kan påverka dem och därmed din magbalans.

  • Ät på regelbundna tider och försök att hitta en matrutin som gör att kroppen lär sig att vänta på att få mat. Försök att undvika konstiga tider på dygnet som gör att magen blir överraskad med stora måltider på ovanliga tider.
  • Ät långsamt och tugga maten ordentligt. När vi äter och tuggar maten blandas den med saliv, och i saliven finns det enzymer. Ju bättre vi tuggar och finfördelar maten desto bättre blir näringsupptaget. När vi äter långsamt hjälper vi matsmältningen och magens arbete. Ta god tid på dig, ät i lugn och ro. Vill du stötta din matsmältning och minska besvär som uppvälld mage kan ett tillskott med enzymer hjälpa.
  • Drick ett glas med vatten innan måltiden, se till att pressa i en halv citron eller 1-2 msk äppelcidervinäger, det stimulerar magsyran och stärker matsmältningen. Viktigt är att dricka mycket vatten under en dag, försök att få i dig minst 1,5 liter kranvatten det gör stor nytta för sin magbalans.
  • Ät rätt sorts fibrer från rotfrukter, nötter och bär i din måltid. Magen mår bra av mjuka vattenlösliga fibrer från frukt och grönt. Komplettera din kost med ex psylliumfröskal (högt fiberinnehåll).
  • Uteslut mat som gör magen arg. Ta bort sockerrika livsmedel, försök att undvika socker, vitt mjöl och processad mat. Kött som korv, charkuterier mm.

  • Stötta tarmfloran med kosttillskott. För att ha en balanserad tarmflora kan vi äta mjöllsyrabakterier som bidrar till en bättre miljö i vårt tarmsystem. Alla dessa bakterier som finns i våra tarmar gör så att cellerna i tarmens innerväggar, slemhinna hela tiden nybildas. Detta gör att vi skyddas mot sjukdom och inflammation.


  • Tarmarna är också kopplade till hjärnan. En krånglande mage kan leda till depression. De hormonella signalsubstanser som finns i hjärnan finns även i tarmarna. Skadliga bakterier kan därför störa balansen i hjärnan och leda till sämre minne och kanske depression. Goda bakterier har motsatt effekt. Kom ihåg att stötta din tarmmiljö med probiotika som bidrar till att de goda bakterierna blir fler. Prebiotika ger mat åt de goda bakterierna.

  • Rör på dig! All rörelse gör att magen mår bra. Att systemet håller igång i tarmarna. Promenera, simma, spring eller dansa. Rörelse är grunden till ett aktivt liv och ett långt hälsosamt liv!

Föregående artikel Hur kan vi stärka vårt immunförsvar?
Nästa artikel Sliten av stress? Ta hand om dina binjurar