Hoppa över till innehåll
Frakt 59:- • Fri frakt från 499:- • Snabb leverans 1-3 dagar
Frakt 59:- • Fri frakt från 499:-
Hur kan jag motverka stress i vardagen? Läs vår t blogginlägg och tips för att hitta en balans i vardagen. Pluskost magazine

Hur kan jag motverka stress?

Att stressa i vardagen blir ofta ett mer eller mindre tillstånd för oss alla. Viss stress är ok men tyvärr är inte all stress hälsosam utan stressen skapar oro, sänker din kaloriförbrukningen och ökar inlagringen av fett. Stress bryter även ner muskler och vi blir trötta och ofokuserade. 

Stress är en automatisk reaktion i kroppens nervsystem och det innebär att hjärnan ställer in sig på att kämpa mot eller fly från ett hot (härstammar från långt bak i vår historia). När vi får en stressreaktion utsöndras ämnen i blodet – såsom socker, adrenalin och kortisol. Nervsystemet kan tyvärr inte skilja på riktiga fysiska hot (som kanske inte händer lika ofta) och saker du bara oroar dig för (vilket vi gör varje dag).

Att vara stressad då och då är inte farligt i sig, det kan till och med vara bra. Både fysisk och mental träning är att utsätta kroppen för stress. Det gör dig starkare och får dig att klara lite mer när du verkligen behöver. Men långvarig stress, utan tillräcklig återhämtning och sömn, kan vara skadlig och i värsta fall leda till sjukdom eller utmattningssyndrom.

Det finns två typer av stress: 

  • Kortvarig stress som ökar kortisolet, alltså kroppens stresshormon, och aktiverar adrenalinet vilket är prestationshöjande, ofta vid träning/tävling, kortare intensiva arbetsprojekt med ett gott resultat.
  • Vid långvarig stress så orkar inte binjurarna längre producera kortisol vilket gör att du då får för lite kortisol i kroppen. Ständig känsla att inte räcka till, hög arbetsbelastning på jobbet, trasiga relationer, ekonomiska problem mm. Det finns så många faktorer som ger oss denna långvariga ohälsosamma stress. Allt detta kan leda till att vi får förhöjda blodsockervärden, energibrist, bukfetma, sötsug, dålig hy, mindre sexlust, dåligt minne, sömnproblem och svårigheter att varva ner efter arbetsdagen. Vi blir lätt irriterade, ledsna, håglösa och omotiverade att träna eller äta rätt. Allt bidrar till högre blodtryck, kroppen får arbeta i motvind hela tiden. Vi hinner aldrig återhämta oss utan det är ett ständigt pågående krig inombords.

Här är det viktigt att stanna och sätta stopp för den långvariga stressen. Hitta hjälpmedel som gör att vi bryter mönstret.

Kanske kan detta råd hjälpa dig. Alla har vi vår egen vardag att ta hand om, olika livsstilar, olika världar men vi alla påverkas negativ av långvarig stress i vår kropp, vilket leder till ohälsa.

  • Ta hjälp från en vän, berätta hur du har det, eller kontakta en vårdcentral.
  • Ställ rimliga krav, livet är inte en tävling och du måste inte jämföra dig med någon annan.
  • Planering. Skriv ner listor på vilka aktiviteter du har och fundera på det du kan prioritera bort, välj vad som verkligen behöver göras och när i tiden. Listor gör att du inte behöver hålla allt i huvudet. 
  • Ge kroppen energi. Rör på dig, sov och är ordentligt. Ta en kort promenad, stäng av sociala medier, telefon och lyssna till naturens välgörande sång. Fåglar, vinden, havet osv.
  • Låt din kropp och hjärna får återhämta sig. Sömn, vi behöver sova. Läs vår artikel om hur du får en bättre sömn här > Hjärnan får vila och bearbeta dagens intryck.
  • Ät rätt! En varierad och hälsosam kost med grönt, fibrer och protein ger du kroppen de förutsättningar för att klara ett aktivt liv. 
  • Ge själen och din inre kraft energi. Välj att umgås med de du tycker om, de som påverkar dig positivt och leder dig till skratt, samtal och glädje.
  • Var i nuet.
  • Sakta ner. Tala långsammare, låt rösten bli lägre och vänta lite tills nästa mening skall sägas. Lyssna och fundera. Ät långsammare, sitt vid bordet och ta dig tid att äta. Andas in och andas ut, gör ett par djupa andetag då och då under dagen.
  • Boosta med ett kosttillskott som verkar på ditt mentala plan och bidrar till en ökad stresstålighet. KSM66- Ashwagadha.

 

Hos oss hittar du ett kosttillskott KSM-66 som bidrar till ökad stresstålighet, fysisk och mental kapacitet, känslomässig balans, lättare insomning, avslappning, återhämtning och mera ork. (Köp här)

Hur kommer det sig?
KSM-66 innehåller ett fullspektrumextrakt av Ashwagandha som använts i årtusenden för att ge kraft, balans och harmoni enligt Ayurvedisk tradition. Effekten kommer inom 2-4 veckor och förstärks med tiden, ge produkten en chans och du kan inte vara utan den.

Dessutom stödjer Ashwagandha mannens sexuella funktion och kvinnans reproduktiva organ samt bidrar till energi, uthållighet och ökad muskelmassa vid träning.

 

Föregående artikel Sliten av stress? Ta hand om dina binjurar
Nästa artikel Boosta immunförsvaret med ingefärsshot!