Hoppa över till innehåll
Handla nu - Betala senare. Välj faktura i kassan.
Handla nu - Betala senare. Välj faktura i kassan.
Magnesium är viktigt för vår kropp, läs om varför.

Varför behöver vi extra magnesium?

Få kosttillskott är bra för så mycket som mineralen magnesium. Alla behöver få i sig daglig dos av magnesium!

Magnesium är en viktig mineral föra att kroppen skall fungera. Den är central för att bygga proteiner vilket påverkar nästan allting som händer i kroppen. Magnesium är också viktig för energiproduktionen i vår kropp. När du läser energi så tänker du kanske på att  t ex ta en promenad, träna dvs göra allt för att ditt hjärta skall slå sina slag. Men att slappna av, sova kräver också energi. För att cellerna skall kunna slappna av behöver vi en fungerande energiproduktion i kroppen. Utan bl a magnesium kan cellen inte producera tillräckligt med energi vilket leder till att vi kan få spänningar och kramp. Cellerna använder också sin energi till att städa, reparera och bygga nya delar, vilket är superviktigt.

Vi vet också att mineralen kan vara bra för huvudvärk, nedstämdhet, klimakteriebesvär, PMS, sockersug och sömnproblem. Det är därför vi skall ta den på kvällen för att komma till ro och bli avslappnade.

Magnesium är också viktigt för immunförsvaret, bibehålla ett starkt skelett och för våra nervsignaler till hjärtat, vilka ska få ditt hjärta att rytmiskt dra ihop sig samt att musklerna i din kropp skall fungera normalt.

Magnesium är också en förutsättning för att vitaminerna B, C och E fungerar på ett tillfredsställande sätt.

Yttre faktorer som på verkar magnesiumnivåerna i kroppen är stress, att vi svettas mycket t ex vid hård träning och för mycket intag av socker, läsk, alkohol och drycker med koffein.
 
Det är perfekt att ta magnesium innan läggdags.
RDI är 350 mg och håller man sig där så riskerar du inte att överdosera.
ODI är 200-600 mg, i Sverige får vi i oss ca 200 mg genom kosten. Det finns egentligen inte någon övregräns utan njurarna reglerar och vi kissar ut överflödet.

Hur får du i dig magnesium via kosten?
Mat som fisk, spannmål, mjölk och gröna grönsaker, gurkmeja, färska örter, mörk choklad. Exempel är vetekli, cashewnötter, linfrön, mandlar, jordnötter, kikärter, havregryn, torkade vita bönor, broccoli, spenat, persilja mm. 

En artikel som vi tycker är intressant handlar just om magnesium av Annika Dahlqvist, läs här.

Källa: Kurera, Näringsguiden, Livsmedelsverket, Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Föregående artikel Are you ready for sunshine?
Nästa artikel Kollagen - varför behöver vi det?