Hoppa över till innehåll
Frakt 59:- • Fri frakt från 499:- • Snabb leverans 1-3 dagar
Frakt 59:- • Fri frakt från 499:-
Stresspåslag, ta hand om dina binjurar.

Sliten av stress? Ta hand om dina binjurar

• Känner du dig utmattad av en stressig vardag?
• Är du ofta trött och kämpar med att vakna och komma upp på morgonen?
• Har du svårt för att slappna av och svårt att komma till ro när du ska sova? Kanske har du har låg eller ingen sexlust?
• Är du ofta sugen på salt eller drabbas du av återkommande infektioner? 
• Förlitar du dig på att kaffe och sötsaker sk öka din energi för stunden?
• Har du ofta har dåligt humör och låg motivationsnivå?
• Kämpar du med att hålla vikten, speciellt runt magen?
• Som kvinna kanske du upplever kraftig PMS eller klimakteriebesvär?

Känner du igen dig i frågeställningarna ovan?
Om ja, kan det vara så att du behöver ta hand om ditt stresspåslag och dina binjurar.  Upprepade stresspåslag innebär att kroppen och hjärnan inte får chans att återhämta sig.

Tillvardags är det meningen att ska vi kunna känna oss utvilade när vi vaknar för att ha en bra energi under dagen som gör att vi kan ta oss an alla utmaningar på jobbet eller hemma. Stress är oundvikligt i dagens liv med alla meddelanden på telefoner, relationsproblem, ekonomiska bekymmer, hektiskt familjeliv, mycket att göra på jobbet och tanken att försöka uppnå en balans mellan just arbete och privatliv. Det handlar inte om hur mycket stress vi kan klara av utan mer hur vi hanterar och bearbetar vår stress.

VAD ÄR BINJURAR OCH VAD HAR DE FÖR FUNKTION?

Binjurarna är små triangulära körtlar som ligger på toppen av njurarna och fungerar som vårt energibackup-system. Deras roll är att producera hormoner som kortisol, aldosteron, DHEA, androgena steroider, adrenalin och noradrenalin. Alla dessa hormoner hjälper till att reglera vår ämnesomsättning, vårt immunsystem, blodtryck, stressnivå och sömn-cykel.

Binjurarna arbetar nära vårt nervsystem för att snabbt kunna reagera på förändringar i vårt liv. När vi är mer aktiva eller stressade aktiveras vårt sympatiska nervsystem (överleva, slåss, kämpa och fly) och binjurarna släpper ut adrenalin som förbättrar vaksamhet och vår uppmärksamhet till omgivningen. Detta är inte farligt för kroppen om stressen är kortlivad. Det är viktigt att vi återgår till det parasympatiska tillståndet (som aktiveras i vila) vilket möjliggör återhämtning och främjar en bra matsmältning. 

Om vi ​​är under långvarig kronisk stress kan det leda till en obalans, vilket driver vårt eget inre system mer mot att ständigt befinna sig i det sympatiska systemet, vilket inte tillåter perioder av vila och återhämtning. Vi kan bli resistenta för kortisolnivåerna, vilket blir att vi får kämpa för att gå upp ur sängen på morgonen och får svårt att sova på natten. Kronisk stress kan påverka vår fertilitet, sköldkörtels hälsa, immunfunktion, matsmältning och samtidigt skapas en ökad inflammation i kroppen.

Kortisolnivåerna vill ha en dygnsrytm. De ska vara som högst på morgonen när du vaknar, det gör att du känner dig pigg och lägst på kvällen, så att du kan få en god nattsömn. Men om stressen blir långvarig med höga nivåer av kortisol hela dygnet svarar inte binjurarna på nervsystemets signaler och vår dygnsrytm blir ur balans. 

För kvinnor efter klimakteriet tar binjurarna dessutom den primära rollen att producera könshormonerna östrogen och progesteron, så det är viktigt att de får tillräckligt med näring för att bibehålla optimal energi och hormonell funktion.


VAD PÅVERKAR BINJURARNA POSITIVT?

Hur kan vi då optimera våra energinivåer och minska stressen så att vi kan vara friska, effektiva och produktiva, men ändå känna oss utvilade och återhämtade? Hur kan vitaminer, växtextrakt och andra näringsämnen i kosttillskott hjälpa oss?

Nyckeln till att stödja våra binjurar och minska stressens påverkan på kroppen är att först och främst genomföra kost- och livsstilsförändringar. Detta för att kroppen skall ha bästa möjliga förutsättning för att stödja oss genom den stress vi möter dagligen. Det är dags att ta tillbaka makten över ditt liv och skapa en tillvaro som är givande, rolig och fylld av inslag som får oss att må bra. Det kan ta lång tid att återhämta binjurarnas balans, men viktigt är att ta tag idet. Är du osäker kan du söka hjälp hos en terapeut eller homeopat inom näringsmedicin.

 

8 RÅD FÖR ATT STÖTTA DINA BINJURAR

  • Försök att identifiera vad som trycker på dina stressknappar - skriv ner det eller prata med någon om det. Att välja är att avstå.

  • Lär dig att vara mer närvarande och uppskatta de enkla sakerna i livet.
     
  • Se till att ha en bra kvälls- och sovrutin. Sömnen är vår bästa medicin. Att sova bra kommer att bibehålla och ge dig energi inför nästa dag, sikta på 7-9 timmars sömn per natt.

  • Öka ljusexponeringen under dagen (gå en promenad, titta ut genom fönstret på jobbet) och minska exponeringen för blått ljus på kvällen (använd nattläge på elektroniska enheter).

  • Försök att ta dig tid varje vecka för en aktivitet där du kan slappna av. Det är särskilt bra att inkludera något som engagerar dina sinnen genom att lyssna på musik eller ta ett varmt bad, massage med eteriska oljor.

  • Öka den dagliga rörelsen genom att promenera, yoga, eller träna. Daglig rörelse kan påverka ditt mentala tillstånd, släppa endorfiner och lindra spänningar.

  • Prova meditation med appar, det finna massor idag som är bra.Anads varje ag med an bra andningsteknik, du kan följa denna : - Andas in  och räkna till 4  - Håll och räkna till 4 - Andas ut på 4, sikta på 5 minuter två gånger om dagen.

  • Affirmera. Du är vad du tänker.

MAT SOM HÄLSA - HUR KAN KOSTEN HJÄLPA DIG?

  • Håll ditt blodsocker konstant för att undvika energidippar - se till att dina måltider består av bra proteiner och mycket grönsaker, men med färre kolhydrater, bearbetade livsmedel och sockerarter.
  • Försök att avstå drycker som stimulerar och ökar din energi - högst en kopp kaffe av god kvalitet till frukost. Välj istället örtteer som kamomill, citronmeliss och grönt te. 
  • Sikta på 2-3 portioner fet fisk (t.ex. vild lax, makrill, sardiner) per vecka, eller är du vegan/vegetarian komplettera med alg omega-3.
  • Öka gröna bladgrönsaker på din tallrik eller i en smoothie - spenat, grönkål, mangold, broccoli - alla är rika på folat och magnesium som behövs för energistöd. Gärna minst 1 portion varje dag.
  • Stöd metylering - eftersom metylering påverkar avgiftningen av exempelvis tungmetaller och är viktig för att bilda glutation, en av kroppens viktiga antioxidanter. Den är även en viktig del i bildningen av många signalsubstanser och påverkar därmed vår mentala hälsa, behöver vi inkludera matkällor som är rika på vitamin B12 och B6. Det hittar vi i främst kött och skaldjur. Om du är vegan rekommenderar vi att du tar ett B12 -tillskott.


Sikta på att inkludera följande näringsämnen i din kost:

B -vitaminer: avokado, fullkorn, lever, bär, gröna bladgrönsaker, nötter, ägg, broccoli, blomkål, daikon rädisa, svamp, lax, kött, mejeri.

Magnesium: gröna blad, squash, pumpafrön, spenat, schweizisk chard, sesamfrön, quinoa, svarta bönor, cashewnötter, solrosfrön, daikon rädisa, kakao.

C -vitamin: citrusfrukter, kiwi, mango, papaya, ananas, jordgubbar, hallon, tomater, potatis, kål, röd paprika, grönkål, broccoli, chili, persilja.

 

Stötta binjurarna med kosttillskott: 

C-vitamin är ett av de viktigaste för dina binjurar
Magnesium verkar tillsammans med vitamin C och B för att stärka binjurarna
B-vitamin komplex ger binjurarna extra energi
E-vitamin är en antioxidant som minskar skadan av fria radikaler.

Ett örttillskott som innehåller ashwagandha, rysk rot, schisandra och lakritsrot, stödjer normal funktion av binjurar och bidrar till fysisk och mental energi.

Källa: Livsmedelsverket, Kurera, Närings Medicinska Uppslagsboken, BioCare
Föregående artikel Enkla tips för en mage i balans
Nästa artikel Hur kan jag motverka stress?