Hoppa över till innehåll
Leverans 1-3 dagar • Frakt 59:- • Fri frakt från 499:-
Leverans 1-3 dagar • Frakt 59:- • Fri frakt från 499:-
Solklar? Förbered huden för dagar i solen

Solklar? Förbered huden för dagar i solen

Gör huden redo inför solsäsongen med naturligt solskydd med vitaminer och mineraler. Vägen till en solkysst hud börjar inifrån.Det som syns på utsidan dvs vår hud, hår och naglar berättar ofta hur vi mår inombords. Vi kan ha en obalans i vardagen med dåliga matvanor och stress vilket resulterar i dålig hud, håravfall och sköra naglar. Det är alltid viktigt att börja se över sin livssituation och boosta kroppen med en balans i vardagen.

Här har vi samlat lite tips på hur du kan förbereda huden för dagar i solen. Betakaroten, vitaminer och mineraler som boostar inifrån. I detta inlägg hjälper vi dig att hitta välja rätt tillskott för att din hud, ditt hår och dina naglar ska må bra. Huden, håret och naglarna består av svavelhaltiga proteiner och bärs upp av kollagen, vilket ger både stadga och skydd. 

Nu inför sommarsäsong är det viktigt att förbereda huden. Torrborsta och smörja in huden för att ge en jämnare solbränna som håller längre. Vi ska komma ihåg att dricka vatten och ät mycket grönt varje dag. Sola försiktigt och använd solskyddsfaktor. För att ge huden, kroppen extra skydd finns det vitaminer och mineraler som gör huden gott. Vi har listat vilka tillskott du behöver för att få ditt bästa glow i sommar.

Vitaminer & mineraler för huden

Vi kan alla tillsätta kosttillskott till vår dagliga kost för att förbättra hudens spänst och ge ökad lyster, minska små rynkor, verka återfuktande och bistå kroppen vid reparation av skadad hud.  Vi listar dina viktigaste vitaminer och mineraler för din hud i sommar.

  • Vitamin C
    Utjämna huden, speciellt vid pigmentfläckar. Skapar lyster och bidrar till kroppens egen kollagenproduktion.

  • Vitamin A - Betakaroten
    Föryngrar huden och är bra för alla som har problem med acne och pigmenteringar. Betakaroten är ett pigment som fungerar som ett förstadium till A-vitamin. Kroppen använder betakaroten för att vid behov kunna bilda A-vitamin. Betakaroten ger en lätt brun nyans till huden när den lagras i hudens fettvävnad och skyddar dessutom huden mot solskador. Det främjar hudens pigmentering och bidrar till att du snabbare blir brun.

  • Vitamin E
    Reparerar huden, är en antioxidant som är bra för alla som har en extra känslig och torr hy.

  • Vitamin B-komplex
    Alla B-vitaminer är bra för huden, håret och naglarna. B3 återfuktar och kan hjälpa vid rosacea. Biotin är vetenskapligt bevisat att det stärker naglar och hår.  Pantotensyra, eller vitamin B5 är ett vitamin som kan förbättra hudens kvalitet eftersom det har en god förmåga att återfukta, lugna, reparera och revitalisera huden. 

  • Zink
    En livsviktig mineral eftersom det är nödvändigt för att hår, hud och naglar ska må bra. Cirka 20 procent av allt zink i kroppen finns i huden som snabbt reagerar på brister, vilket visar sig som hudförändringar (eksem, torr hud, acne) Spröda naglar och vita fläckar kan vara ett tecken på zinkbrist. Zink spelar en stor roll för hudens läkningsförmåga.

  • Kisel
    Det är ett spårämne som finns naturligt i kroppens elastin och fiberprotein kollagen. Elastin är ett av de protein som bland annat finns i vår hy och bidrar med elasticitet och spänst, medan kollagen bidrar med styrka och struktur. Kisel främjar också hudens förmåga att binda vatten, vilket är en förutsättning för att motverka torr hy och bidra till att hudens små rynkor försvinner. 

  • MSM
    Detta är en organisk form av svavel och förekommer i kroppens celler. Svavel är en beståndsdel av kollagen och keratin. Kollagen är ett protein som bygger upp bindväv, muskler, skelett, hår och hud. I dessa vävnader förekommer det speciellt koncentrerade mängder svavel. MSM kan vara en bra hjälp för kroppen vid bland annat torr och kliande hud, eksem, ledproblem, inflammationer, värk, och vid håravfall, försämrad hårkvalitet och sköra naglar.

  • Lysin
    Det är en essentiell aminosyra som kroppen inte kan tillverka själv och ingår i proteiner. Lysin förekommer i kroppens kollagen som bygger upp cellvävnad så som brosk, hud och hår. Elasticiteten i huden, vener och annan vävnad är helt beroende av närvaro av lysin vilket kan bidra till starkare hår och naglar samt en finare hud. Vissa tar tillskott av lysin för att minska problem med akne, men det finns inga studier på detta.

  • Omega-3
    Förutom att smörja in din hud utifrån behöver vi smörja vår kropp inifrån. Omega-3 stimulerar cellförnyelsen och ger lyster, motverkar inflammation i huden, återfuktar och gör din hud mindre torr samt skyddar mot UV-strålning

 

 

Vilken mat är bra för din hud?

Morötter
Detta knapriga lilla mellanmål är både gott och bra för din hy. Morötter innehåller betakaroten som ger din hud en naturlig boost. Doppa 
morötterna i en god kikärtshummus för att ge din kropp lite extra boost. Kikärtor innehåller nämligen B-vitamin som är helt fantastiskt för hår och naglar.

Blåbär
Ett riktigt litet superbär som är fullproppad med antioxidanter,  C- och B-vitaminer. Detta bär älskar din hud. Gör en smoothie, köp vårt blåbärspulver från Plog. Genom att tillsätta havregryn i din smoothie ger du dig själv mineralen silica, som är bra för hudcellerna och håller rynkorna borta ett tag.


Mixa en smoothie fullproppad med ämnen som gör din hy fräsch.
1 dl frysta blåbär
Saften av en apelsin
1/2 dl frysta jordgubbar
1 dl grekisk yoghurt
1/2 dl havregryn


Avokado
Vi älskar avokado och det är hudens bästa vän. Dels så innehåller den Omega-3 som smörjer in huden så att rynkor och fina linjer inte uppstår. Avokado innehåller också B-vitamin som både hår och hud älskar.


Ägg
Ät mycket ägg, de innehåller ämnena lutein och zeaxantin som skyddar mot UV-skador vilket kan ge rynkor och pigmentfläckar.


Valnötter och mandlar
Gör en nötblandning med valnötter och mandlar.Valnötter innehåller Omega 3 som gör huden fuktig och smidig och mandlar innehåller mycket E-vitamin, en antioxidant som är bra för huden. Förebygger rynkor och kan läka hudbristningar.

Grönt te
Grönt te har mycket högt polyphenoler inklusive gallsyra och de skyddar även de huden mot UVA strålar vilket medför inflammation och förtidigt åldrande.


Nästa artikel Skratta dig friskare