Hoppa över till innehåll
Leverans 1-3 dagar • Frakt 59:- • Fri frakt från 499:-
Leverans 1-3 dagar • Frakt 59:- • Fri frakt från 499:-
Starkt immunförsvar - hälsoguide!

Starkt immunförsvar - hälsoguide!

Hur kan du stärka ditt immunförsvar?

Här har vi samlat lite fakta om hur du kan hjälpa ditt immunförsvar att bli starkare under de perioder då vi upplever att vi lättare blir förkylda, influensan finns runt hörnet, vabruari eller kanske då vi står inför stressade perioder på jobbet. Alla har vi ett immunförsvar som ständigt skyddar oss från bakterier, virus och andra främmande ämnen. Nu gäller det att boosta och låta det få de bästa förutsättningarna för att göra ett så bra jobb som möjligt.

 

Grunden till vårt immunförsvar

Alla människor har olika förutsättningar och vi har lika olika immunförvar som vi ser ut. Forskare vet att genetiken för ha ett starkt eller svagare immunförvar sätts redan när vi ligger i vår mammas mage och under första tiden som barn. Detta ligger till grund, och som vuxen har vi svårt att spola tillbaka tiden men vi kan lägga en grund i vardagen genom våra livsstilsvanor:

• Ha en positiv mental inställning
• Minska på vardagsstressen 
• Se till att sova ordentligt
• Skapa kärleksfulla relationer i din familj och bland vänner
• Investera i goda motionsvanor
• Se till att få daglig frisk luft
• Ät bra kost med mycket grönt

Fysisk aktivitet förhindrar inte att vi ibland blir sjuka, men personer som tränar regelbundet får mindre allvarliga symtom och blir friska snabbare när de väl blivit sjuka.

Vitaminer som boostar 

Eftersom det är viktigt att äta rätt och hälsosamt vet vi att just under den mörkare perioden på året kan det vara svårt att få i sig rätt mängd med vitaminer. Solen lyser med sin frånvaro och depån med solskensvitamin-D är svårt att få i sig via dagsljuset. Låt kroppen få lite extra vitaminer och fräst de som stödjer vårt immunförsvar. Vitamin A, D och C eller en multivitamin som innehåller alla dessa vitaminer. Vitamin B6 hjälper till att producera både antikroppar och vita blodkroppar som cirkulerar i blodet och som är en del av immunförsvaret.

 

Mineraler som boostar

Alla mineraler är viktigt för kroppens olika processer. När vi kommer till immunförsvaret är det främst mineralerna selen och zink. Selen verkar som en antioxidant mot inflammation och zink är ett av kroppens viktigaste mineral som behövs för att skapa immunförsvarets "mördar T-celler" och nödvändigt för att producera långvarig antikroppar. Magnesium är också ett viktigt mineral.

 

Probiotika - goda magbakterier

Man tror knappt att det är sant, men ca 70% av vårt immunförsvar sitter i tarmen, vilket gör att en balanserad tarmflora är otroligt viktigt för ett starkt immunförsvar. Tillsätt probiotika och prebiotika för att skapa en bra balans. Givetvis är detta viktigt varje dag hela året eftersom en lycklig mage leder till en bättre hälsa. Fibrer och en växtbaserad kost är en bra grund till mycket.

 

Adaptogener - kroppen sätt att anpassa sig efter sin omgivning

Rosenrot, ashwgandha, rysk rot, reishi, shiitake är så kallade adaptogener som ökar vår motståndskraft och kroppens förmåga att hantera så väl fysisk som psykisk stress. De har använts i tusentals år för att hjälpa olika kroppsfunktioner att hitta tillbaka till en naturlig bra balans och funktion. 

 

Kosten som bidrar till allt

Ett bra sätt att stötta immunförvaret är att äta mat som innehåller alla dessa nyttiga vitaminer och mineraler. Tänk på att äta rätt och varierat för att boosta och ge kroppen den energi den behöver för att stå emot, återhämta sig och ge dig de bästa förutsättningarna till en aktiv frisk vardag. Du kan t ex äta mer av:

  • Bär/Bärsmoothie
  • Citron/Citronvatten
  • Broccoligroddar/broccoli
  • Gurkmeja
  • Ingefära
  • Olika typer av lök
  • Kimchi
  • Morot
  • Fet fisk

 

Om förkylningen drabbar oss

Har du redan blivit sjuk så gäller det att minska symptom eller längden på din sjukdomstid. Det finns idag vissa tillskott som verkar för att just för att lugna och minska utvecklingen. Mat och kryddor du kan äta är fet fisk, vitlök, gurkmeja, kanel och olivbladsextrakt, oreganoolja, broccligroddar.
Kosttillskott som du kan boosta dig med är: Tallbarksextrakt, vindruvextrakt, reservatrol, quercetin, N-acetylcystein (NAC), liposomal glutation, Omega-3 fettsyror(EPA/DHA) samt adaptogener som t ex rysk rot.

Ref: Näringsmedicinska uppslagsboken, Peter Wilhelmsson

Föregående artikel Bättre Hälsa skapar eget varumärke - Närokällan
Nästa artikel Nytt år & nya rutiner? Checklista för ditt hälsoår!