Hoppa över till innehåll
Leverans 1-3 dagar • Frakt 59:- • Fri frakt från 499:-
Leverans 1-3 dagar • Frakt 59:- • Fri frakt från 499:-
Vi ger dig tips om hur du kan stärka ditt immunförsvar.

Stärk ditt immunförsvar!

Kan vi skydda oss mot vinterns alla virus och bakterier?

Inte helt och hållet men vi kan boosta vårt immunförsvar och få ett fungerande immunsystem. Dagligen stöter vi på bakterier/virus, men det är långt ifrån att vi varje gång drabbas och blir sjuka. Men visst händer det att vi blir det och det är då vårt immunsystem misslyckas med att stå emot bakterier eller virus. Yttre faktorer som påverkar vår motståndskraft är stress, för lite sömn, näringsbrist, samt att vi vistas för mycket inomhus och möter fler människor som riskerar att smitta oss.

En bra start för ett fungerande immunförsvar är:

  • Tänk alltid på att sova ordentligt
  • Försök att stressa mindre 
  • Äta hälsosamt och varierat, låt kosten vara fylld av grönsaker, frukt och antioxidanter.
  • Se till att vistas ute i naturen och rör på dig. 

Finns detta med i din vardag ger det en bra förutsättning för att ditt immunsystem att fungera optimalt. Men alla vet att vi ibland hamnar i en hektisk vardag där stress, sömn och mat blir lidande. Att stärka vårt immunsystem blir därför viktigare, men det går i princip aldrig att skydda sig helt mot influensa och vanliga förkylningar. Antikroppar och försvarsceller byggs upp med hjälp av proteiner, fetter, vitaminer och mineraler. Det finns vitaminer och mineraler som stöttar immunförsvaret samt probiotika som ser till att din mag- och tarmhälsa är i balans.


Vitaminer som stödjer immunförsvaret

  • A-vitamin (finns i mejeriprodukter, ägg, grönsaker och rotfrukter)
  • B-vitamin (finns i kött, fisk, skaldjur, ägg, mejeriprodukter, baljväxter)
  • C-vitamin (finns i frukt, bär, grönsaker)
  • D-vitamin (finns i fet fisk, mjölkprodukter, ägg, kött och att vistas i solen).

    De som utmärker sig mest är vitamin C och D, de jobbar båda på att boosta ditt immunförsvar.


Mineraler som stödjer immunsystemet

  • Järn (finns i kött, fisk, skaldjur, grönsaker, fullkornsprodukter, rotfrukter, baljväxter)
  • Selen (finns i kött, fisk, nötter, inälvsmat)
  • Zink (finns i skaldjur, nötter, frön, mjölkprodukter, baljväxter, kött) vilket är den mineral som är viktigast just i influensatider.

 

Probiotika
Ett starkt immunförsvar har sitt säte i vår mage. I vår mag- och tarmflora finns mellan 70-80 procent av våra immunceller. Det är därför viktigt att hålla dessa igång och vid en sämre kost med kanske mindre fibrer och prebiotisk mat, då kan det vara bra att tillsätta probiotika som blir immunförsvarets personliga tränare och prebiotika som blir de goda bakteriernas mat.

Men kom ihåg...
Det är viktigt med god handhygien, handsprit och att vi nyser/hostar i armvecket samt att om vi känner oss sjuka skall vi stanna hemma. Då minimerar vi risker att sprida smitta vidare. Känner du dig sjuk och har funderingar kan du hitta information och råd på 1177.se vårdguiden.

Källa: Livsmedelsverket
Föregående artikel Varför behöver vi vitamin C?
Nästa artikel Därför är D-vitamin viktigt för dig i din vardagshälsa.