Hoppa över till innehåll
Handla nu - Betala senare. Välj faktura i kassan.
Handla nu - Betala senare. Välj faktura i kassan.
Ge träningen en extra skjuts, läs mer om protein här.

Öka spänsten i benen

Muskler och senor kan, på grund av sina elastiska egenskaper, liknas vid kraftiga gummiband. Precis som för ett uttöjt gummiband ges kraft tillbaka när återfjädring sker i en aktiv muskel. Detta kallar vi förenklat för gummibandseffekten. I normala gång- och löpsteg samt hopp- och kaströrelser töjs muskler och senor först ut och sedan fjädrar de tillbaka. Vi fastnade för några enkla rörelser i Runner´s World artikel. Referens artikel. 

All form av träning främjar hälsa och ett aktivt liv. Gör det utifrån din förmåga och livsstil. Det som passar dina vänner är inte sagt att det passar dig. Viktigaste är att vi gör något litet varje dag.

Kosten är viktig för att orka. För att ge träningen en extra skjuts är det viktigt att tillsätta aminosyror och protein. Både före och efter träning. Pulverform är enkelt och kan snabbt mixas ner i en god smoothie. Alla behöver protein i sin vardag. Muskler växer och bibehålls tack vare protein. Om du äter växtbaserat så se till att äta mycket baljväxter och annan proteinrik kost (sojabönor mm). 

 Vi brukar ofta ta en skopa i vår dagliga gröna smoothie just för att öka proteinintaget så våra muskler får det de behöver.